Bedrukken en decoreren van textiel is gemeengoed geworden. Toch is de ene leverancier de andere niet.

Bedrukken en decoreren van textiel is gemeengoed geworden. Toch is de ene leverancier de andere niet. PAS Print in Deurne profileert zich in de eerste plaats als textielbedrijf. Hier maken kwaliteit, het brede aanbod en de toegevoegde waarde het verschil. 

De showroom van textieldrukkerij en borduuratelier PAS Print, waar CEO Nico Debbaut en Sales Director Serge Couvreur ons ontvangen, is een pareltje. Functionaliteit en esthetiek gaan er hand in hand. Geen wonder er tussen de vele onderscheidingen die PAS Print al mocht ontvangen, er eentje is dat luistert naar de naam ‘Best Showroom’. 

 

Waar komt jullie bedrukte kledij terecht? 

Nico Debbaut: “Wij mikken op vier doelmarkten. Werkkledij en bedrijfskledij is voor medewerkers van bedrijven of de horeca. Sportkledij en verenigingskledij is een groeiende markt, met sportclubs en evenementen. Tot 

de fashion rekenen we merchandising en mode-artikelen, vaak met eigen designs, en het promotietextiel is zeer populair bij FMCG-merken.”

Serge Couvreur: “Wij komen geregeld onze producten tegen in supermarkten – als gadget of als werktenue bij proeverijen. Dat geeft ons een warm gevoel. Wij staan bekend om de goede afwerking van onze producten. Geen wonder dat we leveren aan bedrijven als Unilever, Alken-Maes, Live Nation en Haacht.” 

 

Waar zit de innovatie in deze sector? 

Nico Debbaut: “We begonnen 26 jaar geleden en zijn intussen een gevestigde waarde. Toch vinden we onszelf elke dag weer uit. Er is meer innovatie dan je denkt. Machines en inkten werden milieuvriendelijker, we waren bij de eersten om een eigen wassstraat te installeren om afvalwater te regenereren. Duurzaam is een recent buzzwoord, maar wij zijn het al meer dan 20 jaar. Voor ons is duurzaam normaal. Bedrijven die duurzaamheid promoten, mogen daarom rekening houden met die kleine meerprijs die dat soms impliceert.” 

 

Waarom besteden jullie zoveel aandacht aan die kleurrijke showroom? 

Nico Debbaut: “Het gaat niet langer enkel om wat je verkoopt, maar ook om de manier waarop je dat doet. Voor vele aanbieders is bedrukt textiel een aanvulling, naast promomateriaal, en is het aanbod beperkt tot bepaalde modellen en kleuren. Wij zijn en blijven in de eerste plaats een textielbedrijf. Deze brengt klanten in de juiste sfeer, doordat ze in het echt zien wat mogelijk is. Wij bedrukken en decoreren textiel sinds 1988 en sindsdien kwam er veel concurrentie bij. De markt werd echter veel complexer en wij bieden klanten nu zomer- en wintercollecties, werkkledij, kindertextiel en accessoires aan. Wij ontwikkelden een gericht aanbod voor gerichte klanten. Zo is er meer vraag naar duurzaam of ecotextiel. En wij gebruiken meerdere technieken: zeefdruk, transferdruk of borduurwerk.” 

 

In deze geglobaliseerde wereld blijven de drukkerij, het borduuratelier en de eigen ontwerpafdeling in Deurne het kloppend hart van het bedrijf? 

Serge Couvreur: “De textieldrukkerij en het borduuratelier maken altijd veel indruk op bezoekers. En ook voor het textiel dat wij in het Verre Oosten produceren, nemen wij het design voor onze rekening. Wij maken schetsen, trekken daarme naar de klant en passen dat aan tot het helemaal goed zit. Echte kunstenaars, onze designers! Logisch dus dat veel van onze kledij als merchandingproduct of modeartikel in winkels of op evenementen wordt verkocht. Je ziet echt het verschil tussen onze producten en T-shirts die snelsnel zijn bedrukt.: We make shirts people love! 

Nico Debbaut: “Het label ‘printed in Belgium’ vinden wij heel belangrijk. Soms kan dat niet, door de aantallen of door de prijs. Voor speciale producten is onze toegevoegde waarde de kwaliteit van de opdruk – met een bijkomende bedrukking als de kledij naar ons komt – en door de flexibiliteit. Wie enkel in het Verre Oosten werkt, kan nooit op korte tijd een kleine bijbestelling leveren. Je moet rekening houden met de wachttijden en met over- of underdelivery. Bij ons niet, want wij kunnen op korte tijd kleine aantal naleveren. Geen wonder dat we geregeld aan ‘trouble-shooting’ doen. Wij vangen klanten met problemen op!” 

 

Is textieldruk iets voor grote bedrijven, of vinden ook KMO’s de weg naar textieldruk?

 

Serge Couvreur: “Wij leveren aan clubs en verenigingen, maar ook aan industriële werkplaatsen, modehuizen, internationale bedrijven en KMO’s, de onderhoudssector, werkplaatsen en fabrieken, scholen en instituten.Voor grote én voor kleine aantallen. In volume staan T-shirts op nummer 1. We zien dat wel opschuiven naar hemden, polo’s of jassen. Nog in ons aanbod zitten truien, sweaters, broeken, shorts en pantalons, we blijven zoals gezegd een textielbedrijf. Wel proberen we niches op te zoeken. Onze petten zijn custom made, met kwaliteitsborduurwerk uit eigen atelier hier in Deurne. Festivals bieden dan weer merchandisingartikels te koop aan dat ook gewoon in de winkel kan liggen, met de naam van het festival discreet en toch voldoende duidelijk vermeld. En voor grote en kleine FMCG-merken liggen vele mogelijkheden open.” 

Nico Debbaut: “In die 26 jaar zijn alle trends al de revue gepasseerd. Van design en kleuren over strak of ruim tot het soort stof of de keuze voor T-shirts of polo’s.” 

 

Hoe maken klanten hun keuze in die hoeveelheid van mogelijkheden? 

Serge Couvreur: “Waar anderen aan klanten dikke catalogussen meegeven, vind je bij ons behalve de showroom een slimme website waar je kiest voor bepaalde kledij, bepaalde kleuren en een bepaalde druktechniek. Wij geven toelichting bij het verschil tussen zeefdruk, transferdruk of borduurwerk. Zo weet de klant waar hij aan toe is en waarom het ene een andere prijs heeft dan het andere. Daarnaast hebben we een eigen catalogus. Daar staat niet alles in, we proberen er de klant te ‘triggeren’ met een mooie selectie van trendvolle mogelijkheden. Wij betrekken bovendien de klant bij het hele aankoop- en productieproces en daar hoort een ‘sprekende’ catalogus bij.” 

Nico Debbaut: “Om die interactiviteit te stimuleren zijn we ook actief op sociale media. We hebben een eigen pagina op Facebook en vorige week nog haalden we een bestelling binnen op basis van een briefing via LinkedIn.” 

Screen Printing from PAS on Vimeo.

Nieuws PAS Print

Inspiratie, ideeën en achtergrondinformatie over ons bedrijf PAS  mis niets van de laatste nieuwtjes met betrekking tot het bedrukken en borduren van textiel handige tips en de nieuwste features!

Nieuwsbrief

Facebook

Twitter

Pinterest

Contacteer ons

info@pasprint.be
+32 (0)3 326 13 30

Bisschoppenhoflaan 571-573
2100 Deurne (Antwerpen)
België

Openingsuren

ma - vr : verkoop & showroom: 09:00u tot 17u30
ma - vr : afhalen goederen: 09:00u tot 18u00
Gesloten op zaterdag en zondag